Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Hoşgeldiniz, Misafir
Son Ziyaretiniz:
Toplam Mesajınız: 17
 

AnasayfaLatest imagesKayıt OlGiriş yap

Türk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek
Yazar Mesaj
KaranLık
Co-Admin
Co-Admin
KaranLık
Cinsiyet: Kadın
---www.acemi.yiz.biz---
Yaş : 32
Kayıt tarihi : 12/02/09
Mesaj Sayısı : 5386
Nereden : DüşLerin İçinden
Lakap : (Küb)
Türk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Vide
http://www.acemi.yiz.biz
MesajKonu: Türk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Türk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI EmptyPaz Haz. 28, 2009 2:10 pm

Türk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI

Türklerin geleneksel sanatı olan halıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev sanat tarihimizde haklı olarak seçkin bir yere sahiptir. Türk halı sanatıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Türk tarihinin akışı içinde biçimlenmiştir. Halıya dokuma sanatı içinde karakterini veren düğümlü teknikTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev ilk kez Orta Asya’da Türklerin bulunduğu bölgelerde ortaya çıkmışTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev gelişimini Türklerle sürdürmüş ve tüm İslam dünyasına Türkler tarafından tanıtılmıştır. Bu geleneksel sanatımızın varlığındanTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev sağlam tekstil motifleri ve düğüm tekniği ile günümüzde de söz edebiliriz. Türk halısının bu teknik özellikleriTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev düzenli ve sürekli gelişmesinin en büyük dayanağı olmuştur. Düğümlü halıların çok uzun bir geçmişi vardır. Bu tekniğin bulunuşuTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev göçebe bir kavmin daha kalın ve ısıtıcı bir zemin bulmak arzusu gibiTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev pratik bir nedene dayanmaktadır.
BuluntularTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev düğümlü halının ilk kullanıldığı yerin Orta Asya olduğunu göstermektedir. Önemli olanTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilevdaha sonra büyük sanat değeri kazanacak olan bu dokuma biçimininTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Türklerin bulunduğu bölgede ortaya çıkmış olmasıdır. Altayların eteğindeTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Pazırık kurganlarının birinde bulunmuş olan halıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
konunun uzmanlarını çelişik düşüncelere yöneltecek teknik ve dekoratif
özelliklere sahiptir. Türk düğümü tekniği (Gördes düğümü) ile yapılmış
olmasıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Türk halı sanatının geleneksel tekniğinin çok eski bir geçmişe dayandığını göstermektedir. Bugün için tek örnek olan bu halıyıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Hun Türklerine ait kabul etmekTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev hem bulunduğu yer hem de tarihlendirme bakımından -M.Ö. 3. ile 1. yüzyıl arası uygun görülmektedir.
Bu halının bulunmasından önce bilinen eski düğümlü örnekler iseTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Doğu Türkistan’da ele geçmiş olan küçük parçalardır. Bu örneklerTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev M.S. 3. ile 6. yüzyıl arasına tarihlenirler. Tek argaç üzerine açık düğümleme tekniği ile yapılmış olan bu halı parçalarıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev yalın geometrik motifleri ve parlak renkleri ile dikkati çekerler.

Bu tarihlerden sonraTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev buluntu açısından yine uzun bir bolluk dönemi vardır. AncakTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
8. 9. ve 10. yüzyıllarda İslam kaynaklarında söz edilen halıların
gerçek düğüm tekniğinde olduğu ispat edilemez. Mısır’da Eski Kahire’de
(Fustat) bulunan bazı parçalarTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Orta Asya’da bulunan halı örnekleri gibiTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev tek argaç üzerine düğümleme tekniği ile yapılmıştır. YalnızTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Abbasi dönemine ait kabul edilen bu parçaların Mısır’da mı yapıldığıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev yoksa başka yerlerden mi ithal edildiği açıklığa kavuşmamıştır. AncakTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev baklava biçimi desenleri ile Orta Asya örneklerine benzemektedirler. BuTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev önemli bir durumdur. Çünkü 9. yüzyıl Abbasi sanatındaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev özellikle de Samarra kentindeTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Türklerle gelen etkiler söz konusudur. Düğüm tekniğinin de İslam sanatınaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev bu yolla girmiş olduğu söylenebilir. 11. yüzyıldan itibaren Horasan’dan inerek İran’a egemen olan SelçuklularTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev düğümlü halı tekniğini tüm Yakındoğu’ya tanıtmışlardır. Ne yazık kiTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Selçukluların İran’daki egemenlikleri döneminden günümüze hiçbir örnek gelmemiştir.

Elimizdeki gerçek Türk düğümlü halılarınTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev ilk kez Anadolu Selçukluların başkenti Konya’da bulunmuş olmasıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev çok önemli bir temellendirme olanağı sağlamaktadır. Anadolu’da Türk halı sanatıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev 13. yüzyıldan 19. yüzyıla kadar düzenli ve sürekli bir gelişme göstermişTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
her gelişmede ise yeni yeni halı tipleri ortaya çıkmıştır. Bu gelişme
zincirinin ilk büyük halkası ise Anadolu Selçuklu dönemi halıları
olmuştur. Bu halıların Konya Alaeddin Camii’nde bulunmuş olan sekiz
tanesiTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
bugün İstanbul Türk ve İslam Eserleri Müzesi’ndedir. Bundan başka
Beyşehir Eşrefoğlu Camii’nde bulunan üç halının ikisi Konya Müzesi’ndeTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev uzun zamandan beri kayıp olarak bilinen bir tanesi de İngiltere’de Keir Kolleksiyonundadır. AyrıcaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Mısır’da (Fustat) bulunan 100’e yakın parça içinde yedi tanesiTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
Selçuklu halısı olarak belirlenmiştir. Bunlar bugün İsveç
müzelerindedir. Türk halı sanatının ilk parlak dönemini tanıtan bu 18
halıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev zeminde sonsuz biçimde sıralanan çeşitli geometrik ve stilize bitkisel motiflerTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
olgun renkler ve belirleyici özellikleri olan iri kufî yazılı kenar
şeritleriyle büyük bir yaratıcı gücü yansıtırlar. Kaynaklarda
hayranlıkla söz edilmeleri ve dışarıya ihraçları da üstünlüklerinin bir
başka kanıtıdır.
Türk halı sanatına 14. yüzyılın başından itibarenTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
stilize hayvan figürlerinin süsleyici motif olarak katıldığı görülür.
İlk örneklerini daha 14. yüzyıl başında Avrupalı ressamların
yapıtlarında gördüğümüz bu halıların orijinallerinin de bulunmasıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Türk halı sanatında ikinci bir dönemin başladığını göstermektedir. Bu halılardaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev hayvan figürlerinin yanı sıraTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Selçuklu halılarındaki bazı geometrik motiflerTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
özellikle kufî yazılı kenar şeritleri kullanılmaya devam edilmiştir. Bu
yolla birbirine bağlanarak gelişen halı tiplerinin ilk örneği
verilmiştir. Hayvan figürlü halılarTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Türk halı sanatının gelişme zincirinin ikinci halkasını oluştururlar. Bu zinciri 15. yüzyıla uzatan en önemli örneklerTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Doğu Berlin’deki Ming HalısıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Stockholm’deki Marby Halıları ile İstanbul ve Konya’daki kuş figürlü halılardır.
15. yüzyılın ikinci yarısından itibarenTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Avrupa resimlerinde görülen hayvan figürlü halıların yeriniTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev geometrik ve soyut bitkisel motifli örnekler almaya başlar. Hayvan figürleri kaybolurTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
örnekler kare ya da dikdörtgen bölümler içine yerleştirilen sekizgen ve
baklava biçimlerini dolgular. “İlk dönem Osmanlı halıları” adı altında
topladığımız bu örneklerTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev ilk kez İtalyan ressamların tablolarında görülmesine rağmenTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev halı literatürüne yanlış bir biçimde Alman ressam Holbein’ın adıyla geçmişlerdir.


Sayfa başına dön Aşağa gitmek
KaranLık
Co-Admin
Co-Admin
KaranLık
Cinsiyet: Kadın
---www.acemi.yiz.biz---
Yaş : 32
Kayıt tarihi : 12/02/09
Mesaj Sayısı : 5386
Nereden : DüşLerin İçinden
Lakap : (Küb)
Türk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Vide
http://www.acemi.yiz.biz
MesajKonu: Geri: Türk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Türk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI EmptyPaz Haz. 28, 2009 2:10 pm

Holbein Halıları dört tipe ayrılmaktadır. Birinci tipTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
soyut bitkisel motiflerden oluşan baklavaların kaydırılmış eksenler
üstüne alternatif olarak yerleştirilişini verir. Kenar şeridi olarak
kullanılan örgülü kufî yazı da Selçuklu geleneğini sürdürmektedir. Aynı
şemada olan ikinci tip ise geometrik motiflerin yerini tümüyle soyut
bitkisel motiflerin almasıyla seçkinleşir. Holbein aslında bu halı
tipini hiç resimlememiştir. Buna karışlıkTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Venedikli ressam Lorenzo Lotto tarafından resimlendiği içinTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev son zamanlarda halı literatüründe Lotto Halıları olarak adlandırılırlar. Bu iki tip halınınTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev daha sonraki Uşak halıları ile olan teknik ve motif benzerliklerinden dolayıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Uşak bölgesinde yapılmış oldukları kabul edilir. Üçüncü tipteki halılarda iseTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
eşit büyüklükte kare ve dikdörtgenlerin üst üste sıralandığı bir
bölümlemeyle karışlaşırız. Bu nedenle üçüncü tipteki örnekler hayvan
figürlü halıların kompozisyon düzenine bağlanırlar. Ortada yer alan
sekizgenin içinde de yıldız ya da girift geometrik biçimler
bulunmaktadır. Dördüncü tip halılar ise bir önceki tipin değişik bir
çeşididir. Büyük bir sekizgenin çevresinde daha küçük sekizgenlerin
gruplaşmasını vermektedir. Geometrik biçimler ve özellikle kufî yazıdan
geliştirilmiş kenar şeritleriTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Selçuklu geleneğini yaşatmaktadır. Üçüncü ve dördüncü tip halılarTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
Bergama bölgesinin ürünleridir. Daha sonra ortaya çıkacak olan Bergama
halılarına geçişi sağlayan bu örneklerle gelişme zincirinin üçüncü
halkası da tamamlanmıştır.
Türk halı sanatının klasik dönemi olarak kabul edilen 16. ve 17.
yüzyılda yeni bir biçimler dünyasının kapıları açılmıştır. Selçuklu
halılarının sağlam geometrik motifleriyle oluşan ilk parlak dönemin
yeriniTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
16. yüzyılda madalyon motifi ve çeşitli zengin bitkisel
kompozisyonların yer aldığı ikinci bir parlak dönem almıştır. Bu
motiflerTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Türk halı sanatına yepyeni bir zenginlik kazandırmıştır. Dönemin halıları iki grupta toplanmaktadır. BirincisiTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Uşak Halıları adını alan çok geniş bir gruptur. Bu halılarda madalyon motifi esas olmuşTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
madalyon biçimlerine göre “Madalyonlu” ve “Yıldızlı” Uşak halıları
olmak üzere iki tip ortaya çıkmıştır. Bu halılarda madalyonlar zemin
üstündeTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev tüm Türk halılarına temel olan sonsuzluk ilkesine göre yer alırlar. Bu gruba giren halılar varlıklarınıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev çeşitlenerek 18. yüzyıl sonuna kadar sürdürmüşlerdir. Özellikle 16. yüzyıl İtalyanTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev 17. yüzyıl Flaman ve Hollanda ressamlarının tablolarında görülürler.
Bu halılarda büyük bir motif zenginliği karşımıza çıkar. Özellikle
sembolik bir kudret motifi olan kaplan ve panter postunun yanındaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev üç benek ve bulut motifleri de bu zenginliği yaratan formlardır. AyrıcaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
iki yaprak arasında kalan renkli zeminin kuşa benzemesi nedeniyle
“Kuşlu halı” olarak adlandırılan örnekler ve bazı çiçekli halıların tümüTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
Uşak halıları olarak genel bir ad altında toplanırlar. Bu örnekler de
Türk halı sanatının gelişme zincirinde dördüncü halkayı oluşturur.

16. yüzyılda klasik Osmanlı halıları adı altında toplanan ikinci grubu iseTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Saray Halıları oluşturur. BuTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
Türk halı sanatında yeni bir tekniğin ve tümüyle natüralist çiçek
motiflerinin görüldüğü bir gruptur. Öteki Türk halılarından farklı
olarakTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Osmanlı saray halılarında ıran düğümü (Sine düğümü) kullanılmıştır. Bunun nedeni de zengin bitkisel motiflerinTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev hançer biçimli kıvrık yapraklarınTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev laleTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev sümbülTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev karanfilTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev bahar dalı gibi çiçeklerin bu teknikle daha kolay olarak işlenebilmesidir. Bu halıların yapıldığı ilk yer olarakTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
1517’den sonra Osmanlı İmparatorluğu sınırlarına katılmış olan Kahire
kabul edilir. Bu halılar İstanbul sarayından gönderilen desenlere göreTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Mısır’da bulunanTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev ipeğe benzer ince bir yünle yapılmıştır. Ama 1585 tarihli bir fermanda belirtildiği gibiTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Sultan II. Murad 11 halı ustasını yeterli yün malzeme ile birlikte Mısır’dan İstanbul’a getirtmiştir. Bu ustalarTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev İstanbul’da saraya bağlı bir atölyedeTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
ya da o dönemde ipek kumaşları ile ünlü Bursa’da çalışmış olmalıdırlar.
Çünkü bu tarihten sonra halıların malzemesinde bir değişiklik olmuşTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev argaç ve arışlarda ipek kullanılmaya başlanmıştır.
Osmanlı saray halılarında sonsuza değin uzanan zemin deseni esastır.
Madalyon motifi ise bu zemin üzerinde ikinci derecede önemlidir. Bu
dönemde halılarTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Osmanlı saray üslubunu oluşturan saray nakkaşlarının çizdikleri desenlere göre yapılmıştır. Bu örneklerTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev dönemin kumaşTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev kilimTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev çiniTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev tezhip ürünlerinde görülen üslup birliğinin halı sanatındaki temsilcileridir. Bu halılarTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev 18. yüzyıla kadar tutarlı bir üslupla yapılmışlarTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
ama daha sonra inceliklerini yitirmelerine rağmen natüralist
görünüşlerini koruyacak biçimde varlıklarını sürdürmüşlerdir. Temelde
geleneğe bağlı olan bu halılar da Türk halı sanatının gelişme zincirine
beşinci halka olarak katılmıştır. Türk halı sanatıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev 18. yüzyılda başlayan gerilemeyeTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev köklü bir geleneğe bağlanan sağlam teknik ve zengin motiflerle bir süre karış koymuşTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev gelişimini halk sanatının yalın ama sevimli üslubu içinde 19. yüzyılda da sürdürmüştür.
1844’te Sultan Abdülmecid tarafından kurulan Hereke’deki kumaş tezgahlarınaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev 1891’de Sultan II.Abdülhamid zamanında 100 kadar halı tezgahı da eklenerekTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Osmanlı saray üslubundaki halıların yeniden yapılabilmesi için bir atılımda bulunulmuştur. BugünTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Sümerbank’a geçmiş olan bu tesislerde hala çok kaliteli halılar yapılmaktadır. Bunun dışındaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev bugün bütün Anadolu’daTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev özellikle de KayseriTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev SivasTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev KonyaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Kırşehir ve civarıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev başta Isparta olmak üzere Batı Anadolu’daki eski halı merkezlerinde (UşakTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev BergamaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev KulaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev GördesTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev MilasTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Çanakkale) ve Doğu Anadolu’da bu geleneksel sanatımızın yaşatılması yolunda çalışmalar yapılmaktadır.


Sayfa başına dön Aşağa gitmek
KaranLık
Co-Admin
Co-Admin
KaranLık
Cinsiyet: Kadın
---www.acemi.yiz.biz---
Yaş : 32
Kayıt tarihi : 12/02/09
Mesaj Sayısı : 5386
Nereden : DüşLerin İçinden
Lakap : (Küb)
Türk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Vide
http://www.acemi.yiz.biz
MesajKonu: Geri: Türk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Türk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI EmptyPaz Haz. 28, 2009 2:11 pm

Biraz da Türk halı sanatı içinde önemli bir yeri olan seccadelerden söz edelim. Bu önemTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev büyük ölçüdeTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
seccadelerin namazlık olarak kullanılmalarından gelmektedir.
Seccadelerin en erken örnekleri 15. yüzyılı kadar inmektedir. Saf
seccade adı ile tanınan ve camilerdeki mihrap nişi motifinin yan yana
sıralanması ile oluşan örneklerTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev 16. yüzyılda da yapılmıştır. Saf seccadelerin önemiTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev camilerde sıra (saf) halinde namaz kılmaya çok uygun olmalarından gelmektedir. Bu tipin en görkemli örnekleriTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev 16. yüzyıl Uşak Seccadeleri’dir. Bu seccadelerde mihrap nişi daha kıvrımlı hatlar kazanmışTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev nişin tepesine bir kandil motifi konulmuşTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
ayakların basacağı yerler belirtilmiştir. Gerek mihrap nişi köşelerinde
gerekse kenar şeritlerinde saray seccadelerinden gelen laleTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev sümbülTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
karanfil gibi bitkisel motifler ve çiçek açmış bahar dalları yer
almaktadır. Bu üsluptaki seccadeler 17. yüzyıl ortalarına kadar
yapılmıştır. Uşak seccadelerinin bir türü de Transilvanya tipi olarak
adlandırılan örneklerdir. Çoğu Transilvanya bölgesinde bulunduğu için
bu adla anılırlar. Bu seccadelerin en dikkati çekici özelliği ise kenar
şeritlerinde kartuş dediğimiz motifin bulunmasıdır.
Türk seccadeleri içinde en karakteristik örneklerTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev 17. yüzyılda ortaya çıkmıştır. Bunlar arasında en zengin grubuTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Türk düğümüne adını veren Gördes Seccadeleri oluşturur. Kırmızı ve mavi renklerin egemen olduğu mihrap nişindeTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev kandil motifi yerine kimi zaman ibrik ya da çiçek demeti de kullanılmıştır. Kıvrımlı mihrap nişiTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
iki yanda sütunçelerle taşınmaktadır. Mihrap nişi dolgularında ve
köşegenlerde yer alan çiçek açmış bahar dalları ile stilize çiçeklerTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Osmanlı saray halılarının etkisini yaşatmaktadır.

17. yüzyıldan itibaren karşımıza çıkan Kula SeccadeleriTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Gördes seccadelerine benzemekle birlikte mihrap nişleri daha yalınTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev renk tonları ise daha açıktır. Kula seccadelerinin en önemli özelliğiTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev kenarlarında yer alan birkaç sıralı şeritlerdir. Kula seccadelerinde mihrap nişi yalın olan örneklerin yanı sıraTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
niş zemininde belirli bir düzene göre işlenmiş stilize çiçeklerin yer
aldığı örnekler de vardır. Kimi örneklerde ise mihrap nişinin ortasında
yer alan ve ters duran bir vazo motifinden çıkan stilize çiçeklerle
ince uzun mihrap nişi gümüşle doldurulmuştur.
Mihrap kemerinin kademeli olduğu Ladik Seccadeleri’ndeTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev mihrap nişinin içi sütunçelerle iki ya da üç bölüme ayrılmıştır. Bir başka özellikleri de mihrap nişinin bazen altındaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev bazen de üstündeki sivri dilimli bölmelerden çıkan stilize lale formlarıdır. Ladik seccadelerindeTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev İslamın temizliği ile ilgili ibrikTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev tarak gibi motifler de bulunur. Parlak kırmızı ve mavi renklerTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev en önemli özellikleridir. Çoğu örneklerde iseTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Osmanlı saray halılarında görülen laleTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev sümbülTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev karanfil motiflerinden oluşan ve “Ladik bordürü” adını alan karakteristik bir bordür deseni bulunmaktadır.
Milas Seccadeleri iseTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev daha çok sarıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev kahverengiTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev turuncu ve mavi renklere sahiptir. Milas seccadeleri arasında mihrap içiTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev stilize bir hayat ağacı motifi ile dolgulanmış örnekler de vardır. Bir başka türTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev parlak renkleri ve geometrik motifleriyle seçkinleşen Bergama Seccadeleri’dir. En önemli özellikleri iseTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
mihrap nişinde alttan ya da üstten girinti yapan bir formun
bulunmasıdır. Konya yöresi seccadeleri ise çeşitli formları ile büyük
bir zenginlik gösterir. Genellikle geometrik desenleri vardır. Hayvan
postu üzerinde de namaz kılınabildiği içinTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev post motifi Konya yöresi seccadelerine girmiş ve daha çok da “Benekli postlar” kullanılmıştır.

HALI-KİLİM SANATI VE TARİHİ

Halı-kilim sanatından söz etmeden önce onun ham maddesinin elde
edilmesini sağlayan koyun ve onun ortaya çıkmasını sağlayan sosyal
şartlardan söz etmek daha yerinde olur kanısındayız. Çünkü halı-kilim
sanatı ile koyunun ehlileştirilmesiTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
göçebe hayatın şartlarından dolayı çadırların içinin döşenmesi ve çadır
için gereken keçenin elde edilmesi arasında yakın bir ilişki vardır.
Tarihçelere göre Altay bölgesindeki bir yer adından dolayı “Afanasyevo kültürü” denilen kültür alanındaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
ilk kez at ehlileştirilmiş olup bu bölgede yaşayan insanların da Hunlar
olduğu belirtilmiştir. “Hayvan yetiştiren atlı göçebelerinTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev göç ederkenTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev yük taşıyan hayvanlarca taşınabilecekTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
kolay nakledilebilen çadırlara ve çadır eşyalarına ihtiyaç vardı.
Çadırların tanziminde Avrupa üslubunda mobilyalar tanınmıyordu. Böylece
çadırların tanziminde en önemli rolü halılar oynuyordu… Uhlemann’a göre
halıcılığın asıl vatanın tam kuru istep bölgeleri olduğunuTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Klimatik hususiyetler de ortaya koyar… İstep kuşağının en karakteristik göçebe kavimleri Türk kavimleri olduğu içinTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
halı yapımı ve yayımı bakımından oynadıkları rolün en büyük olduğu
yolundaki düşünceler de tabidir. Bu pek çok mütehassısın üzerinde
birleştiği bir fikirdir”. Atla beraber koyun bozkır şartlarının
vazgeçilmez hayvanıdırlar. At manevra gücüyle yoğun Çin nüfusu
karşısında Türklere hayat hakkını sağlarkenTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
koyun da yapağıyla giyinecek ve barınacakları eşyaların yapımına imkan
vermiştir. Türkler koyunların yünlerinden keçeler yapmışlar ve koç
başlarını da keçelerineTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev kilimlerine-halılarına vb damga olarak işlemişlerdir. Mesela “… Yenisey’in yukarı akımında ve Uygurlar’dan sonraTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
bir müddet Moğolistan da yaşayan Kırgızların halıları da keçe
cinsindendi. Bunlarda kullanılan bezek motiflerine yerliler koçkardıng
müzü (koçların boynuzu) derler". Kazakistan’daki Kazak Türkleri'nin
hâlâ keçeden ayakkabı-çizme yaptıklarını ve üzeri koç başlı nakışlarla
işlenmiş keçeleriTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev bütün Türk cumhuriyetlerinde görmek mümkündür. Bunlardan bazı örnekleri de elinizdeki eserde göreceksiniz..
Yukarıda kısaca değinilen Afanasyevo kültürünün merkezini teşkil eden
Bateney kasabası dolayındaki bir kurganda süs eşyalarının yanında koyun
ve at gibi hayvanların kalıntılarına rastlanmıştır. Bilindiği üzere at
Türkler’de binek hayvanı olmanın yanında en önemli kurban hayvanları
arasında da yerini alır. Mesela eski Türkler'in gökyüzü için atTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev toprak için de koç kurban ettikleri bilinmektedir. Hâlâ Kazakistan’da en önemli kurban hayvanı at olduğu gibiTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev onun eti koyunTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev sığırTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev deve gibi hayvanlara göre daha da pahalıdır.
Türklerin iç Asya'da yaşadığı bölgeler tarihçiler tarafından “atlı
hayvan yetiştiren kültür bölgesi” olarak adlandırılırken bu kültürü ilk
Türklerin meydana getirdiği belirtilmiştir. Türk sanatının en önemli
üsluplarından biri olan hayvan üslubunun da bu kültürle ortaya çıktığı
belirtilmektedir. İfade edilen kültürün önemli araştırmacılarından
Menghin’e göre Ural-Altay halklarının dünya tarihinde iki önemli
rolleri olmuştur. Bunlardan birincisi hayvan yetiştiricilikleriTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev ikincisi de devlet kurma becerileridir.
Dünyada bilenen en eski halı bilindiği üzere Altay bölgesindeki Pazırık
kurganında bulunmuştur. Öte yandan bu bölge tarihin bilinen devrinden
bu güne kadar Türkler tarafından kullanılan yerleşim yerleridir. Ancak
Rus arkeolog RudenkoTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
Pazırık’da bulduğu halının İran halısı olduğunda ısrar etmiştir. Ondan
sonra Pazırık halısı konusunda yazı yazan başka Rus kazıbilimci ve
sanat tarihçileri de İran ya da İskit halısı olduğu konusunda çeşitli
yazılar yazmışlardır. Ayrıca bölgede eskiden ve günümüzde Türklerin
yaşamış olduklarından hiç söz etmedikleri gibi çok uzak bir ihtimal
olarak Moğolların ya da Çinlilerin yaşamış olabileceklerini ifade
etmişlerdir.
Bu konuda ilgi çekici bir yaklaşım da UNESCO’dan gelmiştir. Adı geçen
kuruluş on beş dilde yayınladığı “Görüş Dergisi”nin on ikinci sayısını
(1976) İskitler ile Pazırık halısına ayırmış olup dergide yazı
yazanların hepsi Rus ve Ukranya kökenlidirler. Bu dergide yazı yazanlar
ne hikmetseTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev İranTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev OssetTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev AltaylılarTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev TuvaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev KazakistanTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev MoğolTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev ÇinTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev RusTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev İskitTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Ukranya adlardan sıkça söz etmelerine rağmenTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
Türk kavramını kullanmaktan ısrarla kaçınmışlardır. Adı geçen dergide
yalnızca ilk Türk hakanının cenaze töreninde bir örnekle söz edildikten
sonra Bizans’tan elçi olarak Avar ve Rumların da bulunmuş olduğu ileri
sürülmektedir”Türk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev denildikten sonra “cenaze törenine gelenler Pasifik kıyılarıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev Sibirya ve Orta Asya gibi Türkler’e bağlı olmayan yerlerden gelmişlerdir” denilmektedir. Dergi bütünüyle incelenirseTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
yazılanların yukarıdaki örnek de olduğu gibi bilimsel anlayışa pek
dikkat edilmediği anlaşılacaktır. Mesela bir yerde İskitlerin yurdu
Karadeniz’in kuzeyi denirkenTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
bir başka yerde Sibirya’daki İskit eserlerinden ve bir başka yerde de
“İskitlerin akrabaları olan Altaylılar” gibi mezarlarını düzenledikleri
belirtilmiştir. AyrıcaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev
"Orta Asya"nın (yani Büyük Türkistan’ın) Türklerle ilgisi olmadığını
belirtmiş ve biraz dil coğrafyasıyla ilgili olanları güldürecek
seviyede “Altaylıların İskitler gibi Farsça’nın çeşitli lehçelerini
konuştukları sanılmaktadır” diye yazılmıştır. Aynı dergide İskitlerin
at sırtında silah kullandıklarıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev tanrılarına özellikle at kurban ettikleriTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev domuz beslemedikleriTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev kımız içtikleriTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev doğuştan çoban olduklarıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev ölümden sonraki hayata inandıklarıTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev bundan dolayı da mezarlara yiyecek koydukları ve yiğit kişilerin ise mumyalanarak kıymetli eşyalarıylaTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev atıyla gömüldüğüTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev koç başlı kapları olduğuTürk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI Smilev tekerlekli çadırlarda yaşadıkları belirtilmiştir.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Türk Halı-Kilim Sanatı Ve Tarihi TÜRK HALI SANATI

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var: Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
 :: Action Forumlar :: Hobiler -
Powered by phpBB © Acemi Forum
Copyright © 2007 By [-İDLE-] & adegerli33